Menu Sluiten

Nieuwsbrief 2021

*|MC:SUBJECT|*

Airsport.be – Voorjaar 2021

Vliegen als een vogel, niet dromen maar doen!

Heb je de kalender van 2021 al ontdekt? Inschrijvingen voor leshellingen, stages en club activiteiten is vanaf nu mogelijk!
 

Wat is er nieuw in 2021?

Dat het maar snel 2021 wordt! Een nieuw jaar, terug uit ons kot mogen komen, terug gaan vliegen en hopelijk een vaccin tegen slecht weer. 2020 was lastig voor velen, maar uit moeilijke tijden komen vaak de beste ideeën en dat zal je dan ook merken. 2021 wordt het jaar van nieuw nieuw nieuw! Nieuwe mensen in het team, nieuwe opleidingsstructuur, nieuwe soort stages en veel … heel veel aanbod voor de autonome piloot. En al dat nieuw, ook nog eens op een nieuwe website!

Ik hoop dat jullie zin hebben in vliegen, want voor 2021 nemen we een vliegende start.
#ComeFlyWithUs
 

Het Airsport team blijft groeien. 

We hebben al jaren een echt topteam! Al die toppers blijven actief, en worden verder aangevuld met een hele brok ervaring. Vanaf 2021 mogen we Karel Vanderheyden (terug) verwelkomen. Karel is één van de grondleggers van Airsport, vele jaren terug gaf hij de fakkel door aan Koen om professioneel een ander spoor te volgen. Eenmaal een Airsporter, altijd een Airsporter; Karel sluit zich terug aan bij het monitoren team en je mag hem terug op de leshellingen en stages verwachten.

Verder mogen we een tweede klepper verwelkomen in het team: Karlien Engelen. Ze vliegt al enkele jaren bij de top van de Belgische (Dames) top. Dames staat tussen haakjes, want als je het aan Karlien zou vragen vindt ze dat er helemaal geen gender verschil hoeft te zijn in de parapentewereld. Hoe dan ook komt ze het monitoren team versterken met een brok vliegervaring. 

Onder de monitoren wordt wel eens gezegd dat het Airsport Team aanvoelt als een fijne familie waar we ons allen in thuis voelen. Wel met de derde aanwinst is het familiaal karakter heel letterlijk te nemen. Lode Spruyt is uiteraard veel meer dan familie, hij is een van de beste piloten van het land. Hij vloog in 2020 nog de verste XC vlucht door een Belg gevlogen. Deze ervaring wil hij graag met jou delen. Nog even niet als monitor, maar wel als gids, om zo de Airsport Club Activiteiten aan te vullen.

Uiteraard blijven al onze toppers op post en mag je ook in 2021 Bert, Bram, Danny, Dries, Hannelore, Jasmine, Koen, Pieter, Robin en William op het veld of in de lucht verwachten.

Een nieuwe opleidingsstructuur

In 2020 legde de federatie de hand aan een nieuw vliegboekje met een nieuwe opleidingsstructuur. We nemen deze volledig over in onze Airsport-opleiding, en hoewel er inhoudelijk niet zo veel verandert zijn er toch enkele nieuwe benamingen die conform in alle andere scholen gebruikt zullen worden. Vanaf heden is er sprake van 4 niveaus:
  • Initieel brevet
  • Soaringbrevet, IPPI 3
  • Pilotenbrevet, IPPI 4
  • XC-Pilotbrevet, IPPI 5




Voor de meer ervaren piloten onder jullie, wie we vroeger ‘Semi’ autonoom noemden, is er nu een officiële benaming: het initieel brevet. Dus de grote-vluchtenstage, vervolmakingsstage Perf 1 en Perf 2 die in het verleden je opleiding waren richting semi-autonomie, zijn nu de opleiding richting initieel brevet. 
De piloten die al semi waren, hoeven geen extra stappen te nemen, je kan je opleiding zonder meer doorzetten tot gebrevetteerd piloot. Meer info over deze brevetten vind je op onze website
of bij de BVVF
 

Hoe vertaalt zich dit in onze opleidingsstructuur:

De Startersstage – Een nieuwe soort stage

Het voorbije jaar zijn er een ongezien aantal leshellingsdagen geannuleerd. Corona zat daar zeker voor iets tussen, maar ook de winterstormen, de lentestormen en een nat najaar. Hoewel we nog steeds geloven dat we hier in België perfect kunnen oefenen door te grondoefenen, beginnen we volgend jaar met een nieuw concept: De Startersstage. Simpelweg een stage die van 0 start, eerst leshelling en aansluitend grote vluchten, allemaal in 1 week.
 

De Thermiek Stage – terug van weggeweest

Het is al even geleden sinds de laatste thermiek stage. Vanaf 2021 is die terug van weggeweest. Specifiek gericht op de piloten met het initieel brevet of hoger, dus (semi-)autonoom piloot. Met als doel om je te leren beter in thermiek te draaien, de thermiek bellen te vinden en je vlucht te verlengen. De locatie van deze thermiek stage is nog niet bevestigd, maar zal aansluitend zijn aan de SYTYCF, we vermoeden Spanje. Maar dat moet nog bevestigd worden. Meer info hier

Club Airsport

Dit is niet nieuw, maar zit wel vol met nieuwe dingen. We hebben al jaren een werking voor de (semi-) autonome piloten en XC-piloten, en dat is iets waar we willen op blijven inzetten. Dat zal je  merken aan ons sterk uitgebreide aanbod. Hieronder een overzicht van wat er allemaal is, en aansluitend uitleg bij de aanpassingen.
Je bent een semi-autonome piloot en je hebt nog nood aan iemand met ervaring die een oogje in het zeil houdt, je op het juiste moment op de juiste plaats brengt en je uitleg geeft over de site en meteo? Of je vliegt gewoon graag in groep met mensen die je al kent? Dan is een clubreis de perfecte formule voor jou. Dit is geen stage en alleen toegankelijk voor semi-autonome en gebrevetteerde piloten.


 

Club Semi wordt Club Airsport

Hoewel de inhoud van de Club semi duidelijk was: samen vliegen in groep met begeleiding om individueel te groeien was de naam niet juist. De voornaamste deelnemers waren inderdaad mensen met het initieel brevet (Semi’s), maar het was ook voor piloten van alle ervaring. Dus tijd om de activiteit een betere naam te geven: Club Airsport. Het is voor alle piloten (groen, blauw of oker) om samen te vliegen met een begeleider die zowel de groep als het individu ondersteunt. Geen stage, maar wel parallel aan de stage, zodat het praktijkexamen piloot ook afgenomen kan worden. In 2021 zullen alle stages parallel een club activiteit hebben. Meer info hier.
 

Club 1200 wordt opgesplitst

De doelstelling van de Club 1200 was te breed. “We gaan naar daar waar het goed vliegt: thermiek of XC”, creëerde een te groot niveauverschil tussen de piloten in de groep. Vanaf 2021 spreken we van Club Thermiek en Club XC. Maar … niet zomaar 2 groepen van een beetje hetzelfde als voorheen. Beide activiteiten krijgen een veel specifiekere invulling.
 

Club Thermiek

Lode en Bram nemen piloten met het initieel brevet onder hun vleugels. De vliegplek wordt zoals voorheen pas last minute vastgelegd, in een straal van 1200km, om te gaan waar de thermiek het best zal zijn. Eenmaal ter plaatse coachen Bram en Lode jullie hoe de thermiek te vinden, opdraaien, de core te vinden en zo veel meer. Meer info hier.
 

Club XC

Dit is doelbewust enkel voor piloten met een XC-brevet. Net als de Club 1200 trekken we naar daar waar het goed is om XC te vliegen, maar nu zetten we taken uit, overlopen we hoe je je vlucht kan optimaliseren, analyseren we track-logs en krijg je begeleiding vanuit de lucht. We zorgen ook voor retrieval. 
Meer info hier.
 

Club Reizen

Ook dit jaar neemt Luc piloten mee op reis naar de mooiste en beste vliegplekjes van Europa. In maart trekken we terug naar Algodonales, want als het ergens in Europa vliegt, dan is het daar wel. 

In augustus trekken we naar de Dolomieten, om over de 3 zusters te vliegen of Zuid-Tirol te verkennen vanuit de lucht. In juni of juli zijn de condities hier meestal te sterk, maar tegen eind augustus is het een prachtig gebied om te vliegen. Meer info hier.
 

Club Soaring

Is vorig jaar van de kalender gewaaid, dus doen we het dit jaar wat anders. Eerst en vooral hebben we (veel) meer data voorzien. Als je je inschrijft voor een Soaring activiteit, voegen we je toe aan een Airsport Soaring Whatsapp groep. Als de condities goed zijn om te soaren en een van de monitoren is beschikbaar, doen we een oproep in de groep, waar je wanneer moet zijn. De eersten die reageren, kunnen mee. Gelimiteerd tot 6 personen per monitor. Meer info hier.
 

Club Flex

Dit is een experiment. In 2020 moesten we ons zo flexibel opstellen dat we soms letterlijk maar een dag op voorhand wisten of de maatregelen en het weer ons toelieten om te gaan vliegen. Websites maken, reserveringen opvolgen, … we konden soms niet spontaan reageren op de situatie. Dus … Club Flex: je geeft je op voor een whatsappgroep. Is de meteo goed in België of verder, heeft een van de monitoren tijd, dan doet hij een oproep en wie mee kan … gaat mee. Meer info hier.
 

Club Ski en Fly

Ook deze is vorig jaar geannulleerd door Corona. Geen probleem, we hernemen het concept, in 2021 gaan we naar één van de grootste ski-gebieden van Frankrijk: Les Portes du Soleil. Jo leert ons hoe we moeten starten- en landen met de ski’s en dan… kunnen we beginnen met spelen: Touch’n Go, vlak boven de grond vliegen, doellandingen maken, … Meer info hier.

 

Een nieuwe website

Mja… veel moet daar niet over geschreven worden.. of toch? Eerst en vooral: just check it out: www.airsport.be

Het voornaamste verschil is dat je je rechtstreeks inschrijft op de stages, leshellingen, etc. Eenmaal ingelogd, kan je ook je eigen informatie beheren. Vanaf nu weet je wat wij over je weten en kan je deze informatie zelf aanpassen, of verwijderen. De keuze is aan jou. 

Er komt sowieso meer content voor de leden van Airsport. Hoe word je lid? Eenvoudig … schrijf je in op een activiteit van Airsport en je bent lid, zo eenvoudig is dat.

 

#ComeFlyWithUs
 
Het Airsport Team.
 

Reservegooidag

 

Wanneer: 10 januari 2021
Waar: Circolito Circusatelier, Douaneplein 8, Mechelen
Deuren: 14 uur – 17:30 uur
Doelgroep: Iedereen die het openen van zijn reserve wilt testen en bijgevolg de reserve wilt laten herplooien.

Prijs: €30 (Plooien/zaal/vervoer); €40 voor een vierkant reserve – €55 voor een bestuurbare reserve

Meebrengen: kousen, geen schoenen in de zaal

Inschrijven kan hier.

Wil je je vleugel laten checken deze winter?



Breng hem binnen voor 6 december, dan sturen we ze gezamenlijk op.
We verwachten ze terug tegen eind januari, samen met de reserves van reservegooi dag.
 

Op zoek naar materiaal?

Voor nieuw of 2de hands neem eens een kijkje op www.paraglidingshop.be

We gebruiken cookies om uw browserervaring te verbeteren door te onthouden dat u bent ingelogd. Bij het invullen van een contactformulier worden cookies gebruikt om uw gegevens voor een volgende keer te onthouden .